CZY WIESZ, DLACZEGO SZYBY CZOŁOWE SĄ TAKIE DROGIE? WYJAŚNIAMY

Nowości z branży| 10 min czytania
Updated: Kwiecień 15, 2021

Jeśli odwiedzisz dowolny salon samochodowy, z pewnością zauważysz, że każdy nowy pojazd ma wbudowaną przynajmniej jedną funkcję wspomagającą kierowcę. Funkcje te mogą nosić różne nazwy, a takie rzeczy jak kamera cofania, która pomaga w parkowaniu, czy adaptacyjny tempomat, który automatycznie dostosowuje prędkość jazdy w zależności od natężenia ruchu, stają się powszechne nawet w pojazdach klasy podstawowej. 

Eksperci szacują, że funkcje te już zmniejszyły liczbę kolizji powodujących obrażenia o 27%. 

Ale chociaż te funkcje są świetne dla bezpieczeństwa, to mają swoją cenę. W tym przypadku koszt ten objawia się w postaci niespodziewanych rachunków za naprawę tego, co w innym przypadku byłoby uważane za drobne uszkodzenia. Takie rzeczy jak uszkodzony zderzak czy pęknięta szyba kosztują kierowców więcej niż kiedykolwiek, a wszystko to za sprawą zaawansowanej technologii, która odpowiada za te ratujące życie funkcje.

Co to jest system ADAS?

ADAS (Advanced Driver Assistance System - zaawansowany system wspomagania kierowcy) to ogólny termin określający systemy elektroniczne zintegrowane z pojazdem, które pomagają w bezpiecznym prowadzeniu i parkowaniu. Typowe przykłady, które są powszechnie znane to asystent utrzymania pasa ruchu, unikanie kolizji z pieszymi czy adaptacyjny tempomat.

Podczas gdy czujniki w całym samochodzie powodują wzrost kosztów napraw, rosnący koszt wymiany przedniej szyby jest szczególnie zaskakujący (i bolesny) dla większości kierowców. Wymiana szyby czołowej jest jednym z najczęstszych roszczeń ubezpieczeniowych zgłaszanych przez kierowców, a w zależności od miejsca zamieszkania, uszkodzenia szyby czołowej mogą od dawna nie być Ci obce.

Dlaczego przednia szyba jest kosztowna?

Łatwo uszkodzić przednią szybę. Wystarczy jeden odłamek skalny, gdy jedziesz za ciężarówką na autostradzie. Uwierzcie, rachunek za szybę może Was niemiło zaskoczyć. 

Ale powód, dla którego wymiana przedniej szyby jest tak droga jest właściwie całkiem dobry. Wiele czujników, które zasilają funkcje ADAS, o których wspomnieliśmy wcześniej, znajduje się bezpośrednio za przednią szybą. Oznacza to, że przednia szyba nie jest już odpowiedzialna tylko za ochronę przed deszczem, kamieniami i rozpryskami owadów - chroni ona również zaawansowany zestaw kamer i czujników, które zapewniają samochodowi te potencjalnie ratujące życie funkcje bezpieczeństwa.

Wspólne funkcje bezpieczeństwa w nowoczesnych pojazdach:

Spójrz na poniższą infografikę, aby zobaczyć, które systemy opierają się na czujnikach umieszczonych za przednią szybą. Jeśli Twój pojazd został wyprodukowany w ciągu ostatnich 4-5 lat, z pewnością znasz kilka z nich.

Czujniki zasilające funkcje ADAS wymagają kalibracji

Dobra wiadomość jest taka, że przednia szyba zazwyczaj dobrze chroni czujniki i kamery, które są wykorzystywane przez pojazd do zasilania funkcji ADAS. Ale kiedy dochodzi do wymiany szyby, istnieje ryzyko, że czujniki zostaną źle ustawione.

Badania wykazały, że zmiana orientacji czujnika nawet o 1 stopień, może stanowić zagrożenie dla kierowcy. Dlatego technik wymieniający szybę jest zobowiązany do przeprowadzenia tak zwanej "rekalibracji" przy każdej wymianie przedniej szyby. 

Proces rekalibracji wymaga wysokich umiejętności i niestety, ale kosztownej konfiguracji, aby mieć pewność, że czujniki prawidłowo interpretują środowisko pojazdu. Ten proces rekalibracji jest tym, co napędza koszt wymiany, i zazwyczaj znacznie wpływa na finalną cenę tej usługi.

Kalibracja czujników: Kalibracja statyczna i dynamiczna

Dokładny proces rekalibracji czujników zależy od marki i modelu pojazdu. Producenci samochodów dostarczają bardzo dokładny zestaw instrukcji, z których technik musi skorzystać, aby prawidłowo przeprowadzić ponowną kalibrację. Chociaż może się to znacznie różnić w zależności od pojazdu, istnieją zazwyczaj dwie opcje rekalibracji: statyczna i dynamiczna.

Mimo, że brzmi to jak prostsza opcja, systemy wymagające kalibracji statycznej są w rzeczywistości bardziej skomplikowaną procedurą. Choć nie wymaga ona jazdy samochodem po drodze (dlatego jest określana jako "statyczna"), proces wymaga konfiguracji, który ponownie nauczy system ADAS rozpoznawania celów umieszczonych w różnych miejscach i w różnych odległościach od pojazdu. Do przeprowadzenia kalibracji statycznej technicy potrzebują dużej przestrzeni, w której można ustawić cele w odpowiednich odległościach. Prawidłowe przeprowadzenie tego procesu może zająć nawet 3 godziny.  
Kalibracja dynamiczna (lub on-road) jest w rzeczywistości mniej skomplikowana. Pojazdy, które wymagają kalibracji dynamicznej są prowadzone przez technika przy z góry ustalonym zestawie prędkości i odległości, aby nauczyć samochód rozpoznawania znaków drogowych i przeszkód po wymianie przedniej szyby. Jest to zwykle nieco szybsze niż proces statyczny.

Ponieważ każdy główny producent samochodów buduje swój system ADAS trochę inaczej, technik wymieniający szybę musi wiedzieć, która metoda kalibracji jest konieczna dla danego pojazdu (niektóre systemy potrzebują kombinacji kalibracji statycznej i dynamicznej). 

Bardzo ważne jest również, aby upewnić się, że ponowna kalibracja odbywa się prawidłowo.  Chociaż systemy zostały zaprojektowane z myślą o zapewnieniu bezpieczeństwa, nawet niewielkie błędy w ustawieniu mogą prowadzić do katastrofalnych skutków - znane są doniesienia o kierowcach, których pojazdy po nieprawidłowej rekalibracji skierowały ich w stronę nadjeżdżającego ruchu. Wybór technika do wymiany szyby czołowej, który jest wykwalifikowany i ma doświadczenie w tym procesie jest ważniejszy niż kiedykolwiek.

Producenci samochodów wymagają obecnie stosowania szyb OEM

Oprócz dodatkowych kosztów wynikających z konieczności ponownej kalibracji, producenci samochodów coraz częściej wymagają (lub przynajmniej gorąco zachęcają) od kierowców aby uszkodzona szyba przednia została wymieniona na szybę OEM. Chociaż kuszące może być poszukanie tańszej alternatywy na rynku wtórnym, to zachęcamy, aby zdecydować się na szybę OEM dla pojazdu wyposażonego w ADAS.

Szyby z rynku wtórnego a szyby OEM

Szyby OEM (Original Equipment Manufacturer) wykonane są przez producenta pojazdu i najbardziej przypominają oryginalne szyby. Należy jednak pamiętać, że większość ekspertów jest zgodnych co do zdania, że uszczelnienie i jakość oryginalnej szyby nie jest możliwe do ponownego odtworzenia, nawet jeśli zdecydujesz się zapłacić za szyby OEM. 

Szyby będące tańszą alternatywą niż te przeznaczone do konkretnej marki i modelu, nie są wykonywane przez producenta oryginalnego sprzętu. W niektórych przypadkach, produkt ten może być podobny jakościowo do części OEM, jednak zależy to od pojazdu i dostępnych na rynku opcji.


Jeśli mówimy o kosztach szyby z rynku wtórnego oraz usługi wymiany, to są one prawie zawsze tańsze niż szyby OEM. Podobnie jak w przypadku każdej innej naprawy pojazdu, często można znaleźć zniżki przy zakupie części zamiennych i uniknąć wizyty u dealera.
Nawet jeśli w przeszłości wybierałeś niedrogie opcje rynku wtórnego, to jeśli Twój pojazd obecnie posiada czujniki za przednią szybą, rozważ przejście na szyby OEM. Wiele producentów OEM (Subaru, Volvo i Honda to tylko kilka przykładów) szczególnie zalecają lub wymagają, aby technicy wymieniali przednią szybę z części OEM. Twierdzi się nawet, że technologia za przednią szybą może nie działać prawidłowo, jeśli używasz zamiennika szyby z rynku wtórnego.
Ponadto, ze względu na skomplikowaną naturę procesu kalibracji, warto zlecić naprawę szyby w salonie samochodowym, aby móc spać spokojnie, wiedząc, że technicy wymieniający przednią szybę specjalizują się również w ponownej kalibracji systemu ADAS producenta. 
Ostatecznie wybór zależy od wielu czynników, takich jak budżet, poziom komfortu i konkretnego pojazdu. W każdym przypadku zalecamy przeprowadzenie analizy przed rezerwacją wymiany szyby czołowej, aby upewnić się, że priorytetem jest dla Państwa własne bezpieczeństwo.

Koszt wymiany szyby czołowej

Prawdopodobnie chcesz wiedzieć, ile kosztowałaby wymiana przedniej szyby w Twoim samochodzie. Może to zależeć od kilku czynników (do których zaraz dojdziemy), ale większość kierowców może spodziewać się, że jest to koszt około kilku tysięcy złotych.
Przyjrzeliśmy się średnim kosztom wymiany szyby czołowej dla niektórych z bardziej popularnych pojazdów w kilku różnych kategoriach w ubiegłych latach:

Year

Price

Toyota Camry

2019
$1359 USD

Toyota Corolla

2019
$1129 USD

Honda Civic

2020
$869 USD

Jeep Wrangler

2020
$1149 USD

Nissan Sentra

2020
$1409 USD

Year

Price

Tesla Model S

2020
$1049 USD

BMW X5

2020
$1209 USD

BMW X3

2017
$1650 USD

Porsche 911

2019
$2110 USD

Audi A8

2019
$1009 USD

Year

Price

McLaren 570S

2017
$2900 USD

Ferrari FF

2013
$6500 USD

Maserati Levante Trofeo

2019
$2730 USD

Rolls Royce Cullinan

2018
$5890 USD


Czy ubezpieczenie pokryje koszty wymiany szyby czołowej?

Jeśli myślisz, że ten artykuł nie dotyczy Ciebie, ponieważ masz ubezpieczenie na wymianę szyby przedniej, to po pierwsze - masz szczęście! A po drugie, to może nie trwać długo. Podczas gdy pokrycie ubezpieczeniowe dla wymiany przedniej szyby różni się znacznie w zależności od kraju zamieszkania, przemysł ubezpieczeniowy nadal zajmuje się skutkami, jakie te systemy bezpieczeństwa mają na ich wskaźniki roszczeń.

Jak uniknąć płacenia za wymianę przedniej szyby

Szyby wykonane są ze szkła, które naturalnie jest bardzo kruchym materiałem. Oznacza to, że przednia szyba będzie miała tendencję do pękania, gdy zostanie uderzona przez małe obiekty na drodze. Zwłaszcza jeśli dużo jeździsz po autostradzie, mieszkasz w obszarze, gdzie warunki drogowe są słabe, lub po prostu masz naprawdę drogie szyby - jest to coś, czym warto się zająć.

Najlepszym sposobem na uniknięcie płacenia za wymianę przedniej szyby jest zapobieganie uszkodzeniom w pierwszej kolejności. 

Produkty stosowane do ochrony pojazdów znane są już na rynku automotive od wielu lat. Można dość łatwo znaleźć różne opcje dla ochrony lakieru (PPF), które będą chronić ciało pojazdu od mało estetycznych zarysowań. Niedawno na rynku pojawił się porównywalny produkt do ochrony przedniej szyby. Folia ochronna przedniej szyby (znana jako WPF) zyskała ogromną popularność w ciągu ostatnich kilku lat i działa jako warstwa ochronna dla przedniej szyby, aby zapobiec jej uszkodzeniu. Działa ona w zasadzie jak ochrona ekranu telefonu na przedniej szybie. WPF jest wykonana z cienkiego tworzywa sztucznego, które jest zarówno całkowicie przezroczyste jak i amortyzuje wstrząsy. Jego działanie polega na rozprowadzaniu siły uderzenia małych obiektów na przedniej szybie, takich jak małe kamienie lub żwir wylatujący spod jadącej przed Tobą ciężarówki. Dzięki temu zmniejsza się prawdopodobieństwo uszkodzenia przedniej szyby (na przykład, ExoShield zmniejsza prawdopodobieństwo uszkodzenia przedniej szyby 6-krotnie).

Folia ochronna na przednią szybę jest idealna dla każdego, kto martwi się o koszty wymiany przedniej szyby - niezależnie od tego, czy jeździsz Lamborghini czy Toyotą. 

A windshield protection film is perfect for pretty much anyone who is worried about the cost of replacing their windshield - whether you drive a Lamborghini or a Toyota.

Wnioski

Jak widać, koszt wymiany nowoczesnej szyby czołowej jest o wiele wyższy niż większość ludzi zdaje sobie sprawę, i to raczej nie zmieni się w najbliższym czasie. Zaawansowane funkcje, które znajdują się w większości nowych pojazdów, są zaprojektowane tak, aby zapewnić nam bezpieczeństwo, ale są także znacznie bardziej kosztowne w naprawie. Najlepszym sposobem na uchronienie się przed drogim i niespodziewanym wydatkiem na wymianę szyby czołowej jest po prostu jej zabezpieczenie.


Looking for a windshield protection film installer?

Check out our map to find our list of certified windshield protection film installers.

Visit Map
Think you have what it takes to be an ExoShield Partner?

Join the fastest growing network of installers

Sign up for more.

Get the latest from the ExoShield blog straight to your inbox.

Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.